Om mig

Mit billede
Lejre, Denmark
Jeg hedder Kirsten. Bor i et gammelt stråtækt bondehus og har en dejlig sort kat der hedder Bandit. Jeg er levende interesseret i samfundet omkring mig. Elsker at rejse og gør det så tit som pengepung og arbejde tillader det.

Rejsedagbog N.Z: 2009

Dagbog for New Zealandturen 2009

5.februar var der 1° varme og hvidt overalt da vi startede turen med taxa til Lejre station kl. 12.35. Fly fra Kastrup til Frankfurt kl. 16.30. I Frankfurt var der 4 timers ventetid til næste fly til Singapore.

6. februar ankom vi til Singapore kl. 18.15 lokal tid i høj sol og tropevarme, 30-35° fugtig varme. Pyhha! Perfekt transport til Furama City Center Hotel. Badede og gik så ned i hotellets restaurant og spiste dejlig aftensmad. Godnat kl. 21.30.

7. februar stod vi op kl. 7.30 til sol og tropevarme. Spiste morgenmad på hotellet og så gik vi ud og så på byen. Gik tur i Chinatown som lå lige ved siden af. Der blev fejret kinesisk nytår (Oksens år) så der var pyntet op. Tog taxa til Orchard Road troede vi, det var det nu ikke, men Per fik et par nye shorts i Marks & Spencer. Tog gratis shutle bus til Orchard Road og gik lidt rundt der, men tog så en taxa tilbage til Chinatown hvor vi købte lidt igen. Tilbage til hotel, checke ud og så til lufthavn og endnu 8-9 timers flyvetur til Auckland.

8. februar. Ankom til Auckland planmæssigt. Indtjek i lufthavn næsten perfekt, måtte dog skrive indrejsesedlerne om, ingen kopier her. Bygevejr. Taxa til hotel. Bade og så ud at se på Auckland og nu skinnede solen og der var 28 -30° Var ved havnen og så på alle turbådene og livet i havnen. Så til Auckland Tower, det højeste på den sydlige halvkugle. Fik først en øl på tyrkisk restaurant som lå lige overfor og så op i tårnet. Fantastisk udsigt! Og lidt skræmmende med de skrå glasruder og glasfelter i gulvet som man så lige ned igennem. Bagefter gik vi igen på den tyrkiske hvor vi spiste en fantastisk dejlig middag. Små lammekotteletter med mos og grøn salat og lyserød rødkål og øl til. Himmelsk og billigt. Hjem i seng godt trætte.

9. februar, bygevejr 28-30°. Fik bilen leveret ved hotellet 3/4 time for sent. Blev kørt til depot nær lufthavnen og fik ordnet papirer og vist bilens funktioner. Fik handlet diverse mad og andre fornødenheder i stormarked for en mindre formue. Fik gang i GPS og kom godt ud af Auckland. Fandt Orere Point Camping på GPS og camperede der første nat og fik ordnet camperen nogenlunde.

10. februar, bygevejr 26-27° (klamt). Efter morgenmad kørte vi videre mod Coromandel. Urskov og snoede bjergveje kilometer efter kilometer. Kraftig regn sidst på eftermiddag. Overnattede på Coromandel Campingplads. Per lavede dejlige koteletter på BBQ.

11. februar, regn morgen, sol og 27-28° resten af dagen. Kørte fra Coromandel efter at have set lidt på denne cowboyby. Fantastisk flot nedtur med det ene mere fantastiske syn efter det andet. Kørte til Thames hvor vi købte telefonkort og fik booket færge til 17/2 kl. 8.30. Kørte fra Thames mod Rotorua hvor vi camperede på Blue Lake Top 10 Holiday Park. Dejlig plads i urskov ved søen. Dagens menu: grillede koteletter, bagt kartoffel og salat og et glas rødvin til.

12. februar, byger, sol 26-27°. Tog til den termiske landsby Wakarewarewa og fik en guidet tur med samme maoriguide som i 2006. Hun vidste hun havde set os før og blev glad for at gense os. Per fik lavet en ægte maori tatovering som fortæller hans familiehistorie. Tatovøren hed Jason Phillips, - en kendt maori tatovør. Kom først derfra kl. 19 og fandt en anden campingplads i Rotorua i øsende regn. Dagens menu: Dejlige pølser og spejlæg.

13. februar, sol og 20-22°. Kørte fra Rotorua kl. 10 mod Taupo. Var inde på en farm med 2000 malkekøer på vejen. Blev inviteret til at kigge af en gut som kom forbi da vi holdt ved vejen til farmen. Så lidt på dyrene og hvordan de rengjorde det store malkeanlæg efter morgenmalkning. Sjovt. I Taupo var vi i bank og i supermarked og vi købte 3 CD-er i en musikbutik. Spiste frokost ved søen (NZs største). Kørte fra Taupo kl. 15.30. Fandt Whakapapa Camperplads i Tongariro Nationalpark, som lå lige ved siden af det flotte skisportshotel Chateau Tongariro http://www.chateau.co.nz/ Lavede biksemad på grillen, gik ned og så på floden. Hjem i seng. Skidekoldt. Blev vækket af brandalarm, - rigtig bombesirene. Troede det var vulkanalarm, men det var påsatte brande oppe ved skisportsstedet. Rigtig uhyggeligt syntes jeg, - men Per sov.

14. februar, vejr ok, 24-25°. Stod op lidt sent p.g.a. alarmen. Ingen gas. Per lavede kaffe i køkkenet. Købte postkort og skrev og postede dem. Kiggede på den flotte udsigt og et fantastisk slot som lå lige ved siden af campingpladsen. Kørte til nærmeste lille by og tankede og købte gas m.v. Af sted mod Whanganui, en pæn stor by som vi ikke så meget af. Kørte videre mod New Plymouth og fandt Ashley Camperpark (fundet hjemmefra på nettet) med masser af dyr i en stor dejlig park med masser af blomster og vandrestier. Stedet lignede noget der ikke havde været brugt i meget lang tid, men alt var pænt og virkede. Købte et possumskind. Så på parkens blomster og alle dyrene, - høns, ænder, gæs, duer, fugle, køer, grise, æsler, lamaer, kænguruer, strudse, får og en tam Bambi.

15. februar, vejret blandet. Kørte fra Ashley kl. 10.30 og hele vejen omkring Taranaki-bjerget som næsten hele dagen var skjult i lavthængende skyer. Så masser af køer og hele 14 store tankbiler med anhænger der kørte mælk til verdens største mejeri som ligger på Taranaki. Kørte til New Plymouth og handlede lidt ind. Kørte igen til Whanganui og fandt med besvær en Top 10 camperplads ved Whanganui River. Den var ikke på GPS. Med selskab af ænder, en kat og såmænd et par kaniner spiste vi dejlige bøffer ved BBQ med bagt kartoffel og salat og rødvin ved 21-tiden og så godnat.

16. februar. Op kl. 8.30. Morgenmad ude ved bord. En enlig and fik en bid brød og så kom 15-20 andre løbende og flyvende til. Der kom også en musegrå kat på besøg. Så blev kursen sat mod Wellington hvor vi ankom til kl. 13 i småregn. Så Te Papa museet, meget spændende. Spiste frokost der inden vi gik en tur i byen. Fandt så en camperplads i Upper Hut med en del besvær og hjælp fra GPS. Nu silede regnen ned. Per lavede bix m. spejlæg, - dejligt og vi spillede uafgjort i et par spil 500.

17. februar. Vejr sol 22-24°. Op kl. 6 og af sted mod færgen hvor vi skulle være kl. 7.30. Kom ombord og fik en plads på soldækket. Blev væk fra hinanden i ca. en time p.g.a toiletbesøg hvor der var lang kø hos damerne. Rigtig ubehageligt at rende rundt og lede efter hinanden/eller stå ved toilettet og vente. Øv! Gensynsglæde kort før ankomst. Af færgen og af sted mod Kaikoura hvor vi bookede på Peketa Campingplads som lå direkte til Stillehavet. Flot udsigt og næsten tamme måger, men ellers var det en lorteplads med dårlig belysning og dårlige faciliteter. Mislykket aftensmad fordi vi ikke kunne se hvad vi lavede og Per var ved at få brændt skægget af på den beskidte grill og kødet (lam) var for dårligt. Var i byen og handle og bestille hvaltur til i morgen.

18. februar. Vejret gråt. Op kl.5.30 efter en nat hvor Rikke vækkede os på telefon kl. 3. Havde en fin hvaltur hvor vi så 7-8 hvaler og diverse albatrosser. Hjem igen kl.10. Brunch og så en lur. Derefter en tur ind til Kaikoura hvor vi fik en øl og købte smykker til mig.  Hjem og bade og lave mad. Dagens ret Kylling. Så lidt rejseplanlægning og et spil 500 som Kirsten vandt.

19. februar. Vejr, sol 25-26°. Kørte fra Kaikoura og via Lewis Pass til Reefton hvor vi camperer for natten. Det var en meget flot tur med bjergkørsel i den helt store stil. Byen var en spændende gammel guld- og kulmineby. Var i byen og handle lidt. Fik en øl og en sludder med en tandløs gammel waliser og hans NZ-kone. Dagens ret: Fisk med Cole slaw, kartofler og smørsovs. Kraftig regn til natten.

20. februar. Vejr, pisseregn og blæst, 25-27°. Kørte fra Reefton til Greymouth via Westport. Flot tur, især det langs kysten hvor vi havde mange kiggestop. Spiste frokost på "Streameren" i Greymouth. Fin gammel restaurant der havde et eller andet at gøre med dampskibe til USA. Var i Shantytown, en fin gammel guldgraverby hvor vi kørte med damplokomotiv og vaskede guld. Kørte videre til Hokitika hvor vi handlede lidt i 4 Corner. Alt foregik i mere eller mindre kraftig regn. Kiggede første på en camperplads, den så godt nok kedelig ud selv om den lå ved vandet (bag stakit). Vi fandt en anden som vi dårlig nok så p.g.a. regnen som fortsatte hele natten. Sikken larm!
Og så stank hele byen af kulfyring.

21. februar. Vejr, regn 25-26°. Kørte fra Hokitika kl. 9.45 mod Franz Josephs-gletsjeren som vi nåede ved middagstid. Så intet af gletsjeren p.g.a. regn og lukkede vandrestier. Spiste frokost i bilen og kørte så videre til Fox hvor vi camperede på meget fin plads. Har vasket og tørret tøj og spist dejlige bøffer og bagt kartoffel. Kirsten kogte desværre bearnaisen og fyldte vaskepulver i tørretumbleren!

22. februar. Vågnede op i tisseregnvejr kl.9. Morgenmad og så af sted fra Fox mod Wanaka som vi nåede kl. 15.30. Handlede i supermarked. Undervejs havde vi et stop ved en cafe hvor vi fik en slags pølse i butterdej. Kedelig. Mange stop for at kigge på vandfald og søer trods regnen som stoppede da vi nåede Wanaka. Fik hakkebøf som det tog Per 2 timer at lave da han havde besvær med kogepladerne. Imens kæmpede jeg en kamp med internettet og mail med billeder (som de vist ikke fik alligevel). Var første færdig til aftenens kortspil kl.22. Per vandt.

23. februar. Vejr, tørt og gråt med bygetendens, 16-17°. Kørte fra den dejlige camperplads i Wanaka kl. 10 efter morgenmad og et check af mails + besvarelser. Ankom til Queenstown godt middag og bookede ind på Top 10 Holiday Park (den med vvs-installationerne), bookede tur til Doubtfull Sound til 25/3. Gik tur i byen, fik øl og kaffe og så båden på søen. Hjem til camperpladsen igen og slappe lidt af og friske os lidt op til at gå ud og spise på restaurant hvor vi fik dejlig lammeskank m. mos. Først var vi dog på Pog Mahones irske pub og fik en Guinness. Hjem ca. 21.30 til en lille en med tilhørende kortspil. Prøvede for resten både bank, souvenir- og juvelerbutik og en decideret Ringenes Herre- souvenirbutik for at skaffe Bos mønt med ringen.

24. februar. Vejr, sol, skyer og lidt dryp ca. 20°. Kørte fra Queenstown kl. 9.15. Havde et par kiggestop langs Wakatipu-søen. Gjorde holdt ved en cafe der hed Bracken Hall. Det viste sig at være en større forretning med alskens sjove ting og sager. Per købte en ny hat og jeg fik et lam til. Så kørte videre gennem fåreland, - tusindvis af dem. Kørte til Te Anau hvor vi fik Guinness på Ranchen og spiste frokost i camperen og tog en powernap til frisøren havde tid til at klippe Per. Videre til Manapouri hvor vi camperede ved søen. Lavede mad i køkkenet, restebix af bøf. Gik tur på pladsen og så på 20-30 gl. Morrisser og andet skrammel. Hjem i camper og skændes. Per havde fået et traume fordi vi har for god tid.

25. februar. Op efter en kold nat. Morgenmad, gøre klar til sejltur og af sted til Pearl Harbour. Afgang kl. 11.30 med picnic. Første sejltur på Manapouri-søen, så i bus 200 m ned i bjerget via flere km lang tunnel til kraftværk. Vandkraft via forskel i højde på 2 søer. Spændende. Så op igen og via NZs dyreste vej via Wilmut Pass over Southern Alps til Doubtfull Sound og så på 3 timers sejl/vand/bjerg/sæl/pingvin-oplevelser. Samme vej tilbage med indlagt 3 minutters "stille"-pause så vi kunne fornemme roen. Selv skibets motorer blev stoppet og ingen sagde noget. Tilbage i Pearl Harbour kl. 19.30. Hjem til fortjent øl. Nettes lidt og så over at spise dejlig kalkunbryst i cafeen ved siden af med fantastisk udsigt over søen i solnedgangen. Vin og mad i doggybag med hjem.

26. februar. Vejr godt i Manapouri, regn i Milford. Kørte fra camperpladsen til Frasers Beach hvor vi spiste morgenmad og fik en snak med en gammel australier bosat på 5. år i NZ. Gav os et par tips til Milford og Sydney. Kørte til Milford Sound, men glemte at få benzin på først. Per meget stresset over det og jeg ked af at han var så stresset. Fik benzin på ved at køre 16 km t/r væk fra ruten til Guns Camp, en rigtig back-packerlejr, hvor der var en 40-50 år gammel stander med håndpumpe. Så vandfaldet The Chasm, som australieren havde fortalt os om. Spændende at se de kæmpehuller som vand kan lave i sten. Retur til Te Anau og The Ranch og en Guinness til at dulme nerverne. Camperer på Top 10 Holiday Park, fin plads. Dagens menu: Doggybag, kartofler og brød. Branket på BBQ p.g.a. manglende olie som vi havde glemt et sted.

27. februar. Vejr sol 20-21°. Kørte fra Te Anau kl.10 mod Invercargill af Southern Scenic Route, en meget smuk tur. Så på den gamle bro fra 1899 ved Clifden og fik kaffe og dejlig kage i Tuatepere Cafe/museum. Havde for lidt kontanter og de tog ikke kreditkort, så vi fik rabat. Kørte videre til Lorneville Holiday Park hvor vi checkede ind klokken 15. Så lidt på pladsen og kørte så de 7-8 km. ind til Invercargill et par timer. Hævede penge, drak en øl, handlede aftensmad m.v. Hjem og vaske tøj. Per lavede dejlig kyllingesnitsel med blomkål og smørsovs.

28. februar. Vejr tågedis, overskyet men tørt 18-19°. Kørte fra Lorneville Camping kl.10 til Bluff, - klamt, men flot. Videre til Aluminiumssmelteriet hvor vi så video om produktionen. Kunne ikke få rundvisning da det var lørdag. Så ind til Invercargill og spise dejlig omelet med Guinness til på Waxy O'sheas irske pub, som Per ikke kunne se i går. Ud af byen mod SØ med en del besvær og køren forkert GPS ej samarbejdsvillig! Så til tankstation hvor vi fandt ud af at der var noget galt med kreditkortene. Surt. Havde heldigvis hævet ekstra sidst. Fandt en rigtig back-packer-campingplads i Okawa, - gl. hotel med stort køkken hvor der var 2 komfurer hvoraf kun 2 plader virkede på det ene. Fik stegt flæsk med blomkål, kartofler og smørsovs. Så hen og prøve internettet og USB-pen med bankkoder, men det virkede ikke og vi var i totalt telefondødt område så vi kunne heller ikke ringe til banken. Spillede 500 som Per vandt. Øv.

1. marts. vejr, bygevejr 19-20°. Kørte fra Okawa kl. efter at vi havde checket og sendt mails og billeder, tror vi nok. Fik også kontakt med bank via tlf. da vi kom ud af det telefondøde område. Det var datoforskydningen der var synderen. Overførslen var bare ikke sket endnu. Kørte videre til/mod Dunedin og fandt Portobello Camping på Otagohalvøen, non power og græsset var lige så vådt som rockwoollen i TZ-rummet i Sverige. Kørte ud til spidsen af halvøen og så albatrosser og den flotte natur/køretur. Bookede pingvintur til 2/3 kl.10.15. Lavede dejlige rumpsteak-bøffer med bagt kartoffel og Montana-rødvin til og i lokalradion dejlig mest irsk musik og toppen "Some days are diamonds" med John Denver. Spillet tændstikspil som Per vandt. Vi kan bare ikke reglerne!

2. marts. Vejr, sol 20-22°. Op kl.8.15. Morgenmad. Rigge af på "Montobello Pladderplads" og af sted til pingvintur. Skøn tur hvor vi først så pingvinhospitalet hvor der var ca. 20 halvstore unger. Så i bus gennem pragtfuldt landskab med får. Så igennem diverse "skyttegravstunneller" med skjulte udsigtspladser. Så 3-4 pingviner, - svære at få øje på da de næsten ikke rører sig. Bagefter kørte vi til Dunedin hvor vi så lidt på centrum med Octagon. Fik en øl og kørte så ud af byen hvor vi fandt en blomstereng med får. Her fik vi frokost. Fandt en campingplads i Waikouati. Vi var alene bortset fra en masse fastliggere. Frem med stolene, - øltid og slikke solskin langs camperen. Herligt! Dagens menu: Wienersnitsler og majs.

3. marts. Vejr, sol og skyer 20-22°. Kørte fra Waikouati kl.9 mod Oamaru. Første stop var Moeraki Boulders, som vi måtte gense.  Efter gensynet mødte et spændende skilt "Totara Estate" the birth of frozen meat. Det var stedet hvor frysning af kød blev sat i værk. Fårene, som stadig er New Zealands guld, var selvfølgelig det bærende. De gode græsningsmuligheder i Canterbury og udskibsnings-muligheder fra Dunedin og en fremsynet mand blev grundlaget for virksomheden. Frokost på beskidt rasteplads, kørte videre til Timaru hvor vi kørte en del rundt for at finde et supermarked hvor vi kunne købe 3 glas, - Kirsten smadrede de 2 sidste på rastepladsen. Fandt en internetcafe i stedet og fik sendt mails, og håber vi, billeder. Camperede på Top 10 Holiday Park i Timaru. Dejlig plads. Dagens ret: Snitsler med brasede kartofler og dejlig hjemmelavet pickles købt på cafe i Tuatepere.

4. marts. Vejr, sol fra tidlig morgen til den gik ned bag bjerget. Op kl. 7.40. Bad. Morgenmad ude på bænken. Kørte fra Timaru kl. 9.30 mod Fairlie hvor vi handlede lidt ind og fik købt nye glas. Gik en tur og så på byen, - pæn lille by med nydeligt off. toilet. Skulle egentlig mod Geraldine, men Per syntes vi skulle køre ud til Mt. Cook, - 150 km frem og det samme tilbage. Turen var simpelthen noget af det flotteste vi havde set på hele turen. 2 meget smukke store søer, Lake Tekapo og Lake Pukaki og så bjergene med sne på og i baggrunden Mt. Cook. Kørte helt til vi ikke kunne komme tættere på bjerget, besøgte Hillary-centret hvor vi nød udsigten og et glas mørkt øl. Kørte ca. 25 km. tilbage igen til Glentaller Camping hvor der var udsigt til både sø og bjerg. Kirsten lavede dejlig Chili Con Carne som vi spiste ved nyopfundet havebord , (tissespand+stor sten som støtte i den ene ende). Masser af vilde kaniner til underholdning, plus udsigten til Mt. Cook som blev fotograferet i alle belysninger.

5. marts. sol, skyer, trykkende ca. 25°. Kørte fra Glentaller kl. 9.30 mod Fairlie. Så Good Shepherds Church på vejen, den lå ved en af søerne. Drak kaffe og spiste formiddagsmad på snasket cafe. Fik en øl på hotellet i Fairlie i godt skjult gårdhave med vakkelvorne bænke. Kørte videre til Geraldine hvor vi hævede penge og spiste dejlig omelet. Kørte videre af "Inland Scenic Route" til vi nåede Rakaia Gorge hvor vi camperede på en non power plads ved floden. Gik en dejlig lang tur til udsigtspunkt og mark med får. Sej tur på ca. 2 km. stejlt opad og ned igen. Spiste varmemad, Chili fra i går. Herligt, - men ingen krøller til Kirsten.

6. marts. vejr, overskyet og lummert 25-26°. Kørte fra Rakaia Gorge kl. 9.30. Handlede lidt ind på vejen og nåede North-South Camping i Christchurch kl. ca. 11.30. Bookede ind for 4 dage. Gik en tur på pladsen og tog så en lur. Checkede internet. Per lavede dejlige store bøffer med bagt kartoffel og Montana vin til. Spiste ude ved bordet sammen med ænderne og pladskatten som var meget venlig og kælen. Så på fly der lettede i en lind strøm. Var på "Trockeren" og fik en øl. Kortspillet vandt Kirsten for en gangs skyld.

7. marts. Vejr, sol 24-25°. Vågnede kl.8. Badede. Brunch-morgenmad med æg bacon og pølser ude på bænken. Kørte så ind til Christchurch, - det gik fint, vi fik endda en gratis parkeringsplads tæt på "Pladsen". Købte billet til sporvognen og kørte til New Regent Street, den spanske gade, men frisøren hvor Per blev klippet sidst var kun for mænd, så Kirsten kunne ikke blive klippet her. Drak en øl på meksikansk restaurant, den lå i skyggesiden. Gik lidt rundt og fandt en græsk gyros-restaurant, købte 2 gyros med lam, som vi spiste på "bænken" med alle bumserne. Tilbage til "Pladsen" hvor Kirsten fik en ny nederdel. Tog sporvognen hen til bilen. Smart! Hjem og vaske og lave mad. Menu: Brændende kærlighed med rødvinsrest + væltet glas over mine rene shorts. Mere vask. Kortspil, - Kirsten vandt igen, men tæt.

8. marts. Vejr, sol 24-26°. Morgenmad på bænken kl. 8.30. Blødkogt æg som altid om søndagen. Fik tørret tøj og strøget og lagt på plads. Så kørte vi af sted mod Lyttelton v.h.a GPS. Gik lidt ged i det, men Per spurgte om vej og så fandt vi ud til Sumners. Skønt område med strand a la Blokhus. Gik en lang tur og fik en Guinness i strandrestaurant. Kørte videre op i bjergene hvor vi fandt en ismand som solgte is fra en gammel Bedford på et sted med fantastisk udsigt. Videre mod Lyttelton hvor Per så industrihavnen og handlede ind i Liqourstore, diverse våde varer + 2 store Angus-bøffer som selvfølgelig blev serveret med bagt kartoffel og rødvin.

9. marts. Vejr, sol og skyer 22-23°. Ordnet bil til den store guldmedalje! Pakket først, - store tykke kufferter + tasker og poser. Færdig ved middagstid. Kørte til byen og spiste omelet i cafeen ved siden af kirken på "Pladsen". Gik ud til "regeringsbygningen for Canterbury" som vi var inde i. Interessant. Videre til Canterbury Museum, meget spændende. For vild i parken og kom ud på en længere spadseretur før vi fandt bilen. Hjem igen og spise aftensmad på "Trockeren", - mega-portion kyllingebryst m. abrikoser, salat og fritter. Puha! Hjem og tæve Per i 500. Godnat m. Enya som sædvanlig.

10. marts. Vejr skidekoldt, regn og blæst, - uhh! Ordnede det sidste med bilen og ringede til afleveringsstedet og aftale at vi kom med den kl. 10.30. Fik også afleveret klagen over bilen og den blev vel modtaget. Hyggesnakkede med manden og hans nabos 4 hunde. Taxa derfra og til hotellet i Christchurch. Ind og starte en større ompakning til flymodel. Ud i tisseregn og blæst for at finde "den spanske gade" hvor vi spiste på den meksikanske restaurant og fik tequila. Hjem i regn. Godnat.

11. marts. Vejr som i går bare koldere! Op og pakke det sidste til flymodel. Ned at spise lavsig morgenmad med kogt kaffe, ingen ost, æg eller andet pålæg. Lidt knotne begge to. Flat White udenfor på "Pladsen", - skidekoldt. Så Akvariet + 1 kiwi. Fiskene var flotte, kiwien bare brun og i tusmørke-omgivelser. Taxa til lufthavn. Kortspil og Per købte 1 lam mere. Fin flyvetur til Sydney og fin taxatur til Hotel Menzies, fin check in. Værelse på 7. sal med 2 dobbeltsenge, - bruger begge. Lidt udpakning og soignering og så ud i en lysende, nu mørk Sydney. Varmt og dejligt! Fandt et pizzeria hvor der stank af fisk ellers ok. Per fik pasta og Kirsten pizza. Hjem via tunnel til Wynyard Station, - nærmeste omvej men dejlig tur i den lune luft. Godnat.

12. marts. Vejr, høj sol 25-27°. Op kl. 7.30. Per ned og se på vejret, da udsigt fra værelse var lig nul. Af sted ud at se Sydney ved dagslys. Morgenmad i The Rocks. Videre til Circular Quay og første glimt af Sydney Harbour Bridge og Operahuset. Gik ud til og hele vejen omkring det. Fandt endelig en vej ind og fik en guidet rundvisning med tilhørende video om opførelsen m.v. Så en lille tur med rundtursbussen på øverste åbne del med fare for at blive ramt af lavthængende grene. Stod af ved marinemuseet i Darling Harbour. Kiggede lidt på gamle skibe, bl.a. en kopi af Kaptajn Cooks "Endevour". Fik en græsk salat og en øl. Hjem til hotel og bestille tur til Blue Mountains til 13/3. Bade, slappe af og se billeder. Så af sted igen. Samme rute bare i mørke, - d.v.s. med masser af lys og neon. Spiste med udsigt til bro og Operahus. Grillet kold kyllingesalat m. vand til, - ikke særlig spændende, men udsigten var god.

13. marts. Vejr, overskyet og bygevejr ca. 20°. Op kl.7, morgenmad på hotel. Ok. Af sted med bus på heldagstur til Blue Mountains. Besøgte en lille fin Zoo på vejen med udelukkende australske dyr, - kænguruer i alle størrelser, koalaer, vombatter, dingoer, krokodille m.v. og masser af papegøjer, emuer og andre fugle + en slange. Videre til bjergene, - flot men ej som New Zealand. Megalang køretur og hurtig, - ikke særlig spændende sejltur som afslutning. I land kl.19. Fandt restaurant på vej hjem over for 4 Seasons Hotel hvor vi fik rumpsteak med fritter og salat og et glas NZ-rødvin til, - dejligt. Hjem og bade og flypakke endnu engang. Godnat kl. 22.45.

14. marts. Op kl.6 og pakke det sidste og så af sted til lufthavn kl. 7.30 med shuttle. Var der kl.8, - skulle først flyve kl.12, men tiden går hurtigt i en lufthavn. Flyveturen til Hongkong gik strålende. Fik slappet af, set film, hørt musik og spillet kort. Mad hele 2 gange + diverse frugt og drikkelse. "Landingen" gik knap så godt. Per var smøgtrængende af h. til og vi havde ingen HK-dollar og kendte ikke kursen. Fandt en automat og hævede 200 HKD svarende til 180 kr. Fandt ud af at det var for lidt til at komme til hotellet for. Hæve igen med besvær. Taxa 580 HKD, - tak for kaffe! Ankomst til The Kowloon Hotel hvor vi fik værelse 1427 på 14. etage. Meget lille, men ok. Ingen penge til kuffertdrengen som kom slæbende med al bagagen, - pinligt for os, synd for ham. Øl og en drink mens vi pakkede lidt ud og så godnat, - orkede ikke aftensmad ude i en mørk og ukendt by.

15. marts. Vejr, sol 20-22°. Op kl. 7.30. Alt føltes lidt bedre efter en god nats søvn i hver sin seng. Morgenmad spiste vi ude i byen guidet til Delifrance cafebar af en venlig ældre kineser. Fandt senere ud af at morgenmaden var inkluderet via nogen kuponer vi fik ved ankomsten. Gik en dejlig tur ved havnen og så bl.a. et brudepar. Vi så faktisk nogen stykker i løbet af dagen. Hjem til hotel via supermarked og irsk pub hvor vi fik Guinness. Af sted til Kowloon Park, så mange muslimer da der lå en stor moske lige udenfor. Parken ikke noget særligt, men vi så en masse kinesere der ivrigt fotograferede deres familie på søndagsudflugt. Ned til havnen igen, så på livet der og spiste hvidløgsbrød med tomatsovs og Guinness øl til. Hjem godt trætte i ben, varmt karbad og lidt græsk madlavning fra Keffalonia på tv. Ned til havnen for 3. gang og se et fantastisk lys- og musikshow på bygninger, på skibe og i luften. Videre til restaurant og spise spicy fried chicken. Det var små stykker vendt i kokos og krydderier. Hjem og i seng kl. 22.

16. marts. Vejr, sol og skyer 23-24°. Op kl.8, morgenmad og check af flyvetid i morgen. Gys! Vi skal flyve kl.8. D.v.s. at vi skal op kl. 4.30! Af sted til de fine gamle Star Ferries og over til Hongkong-øen. Med bus der + den 120 år gamle sporvogn eller kabelbane op til Victoria Peak. Flot og dejlig tur. Per købte endnu en cap og jeg endnu en halskæde oppe i tårnet eller hvad det nu kaldes. Hjem igen via irsk pub og en Guinness. Varmt karbad for 3. dag i træk. Flypakke igen, og så ud at spise på anden irsk pub nær hotellet. Lammeskank med mos, - uhm + vand + Guinness og så kaffe og whisky som afslutning. Godnat.

17. marts. Op kl. 4.30 Uha! Hurtig kop kaffe på værelset. Checke ud og så med taxa til lufthavn. Pris 280 HKD, - det halve af hvad vi gav den modsatte vej. 4 timers venten til flyafgang og så næsten 13 timers flyvetur til London. Med bus i lufthavnen i London til terminal 5 som lå et godt stykke væk. Heldigvis var kufferterne booket direkte fra Hongkong til København. så 3 timers ventetid på flyet til København. Fik en øl på en bar. Til sidst, 2 timers flytur til København. Vi havde været på farten i 23 timer da vi godt trætte landede i Kastrup. Heldigvis stod Ulla og ventede. Dejligt! Blev kørt hjem til Lejre og et skidekoldt hus og et genstridigt pillefyr som måtte tændes manuelt, eltænderen var stået af. Stor velkomst af Bandit som kom haltende på 3 ben, - havde sikkert været i slagsmål og var blevet bidt. Dyrlæge i morgen. Godnat lidt i kl. 23, - med Bandit.