Om mig

Mit billede
Lejre, Denmark
Jeg hedder Kirsten. Bor i et gammelt stråtækt bondehus og har en dejlig sort kat der hedder Bandit. Jeg er levende interesseret i samfundet omkring mig. Elsker at rejse og gør det så tit som pengepung og arbejde tillader det.

Rejsedagbog N.Z. 2006

Dagbog for New Zealandturen 13. nov - 10. dec. 2007

Mandag 13. nov.

Afgang fra Lejrevej kl. 15.45 ned til Lejre Station, tog herfra til Kastrup. Med British Airways fly til London Heatrow. Grim gammel lufthavn, - megastor, så vi gik og gik til gaten hvor QF10 fra Qantas Airline skulle afgå kl. 22. Det var ½ time forsinket. Godnat.

Tirsdag 14. nov.

Ankom til Singapore Lufthavn kl. 17.30 lokal tid og blev der kontaktet af bureauet Tour East, som skulle sørge for transport til vores hotel Furama City. Det var et dejligt hotel, hvor vi bestilte en dejlig omelet og en lokal øl via roomservice og så var det godnat.

Onsdag 15. nov.

Stod op ved 8-tiden. Fik dejlig morgenmad og så gik vi ud for at se på Singapore. Gik og kiggede på kort over byen og blev prajet af en taxachauffør som for 20 SGD tilbød at køre os rundt 1 time til alle seværdighederne i byen. Tog imod tilbuddet og fik fortalt op og ned af stolper om det vi kørte forbi og gjorde holdt forskellige steder for at se og fotografere. Derefter gik vi tur på Orchard Road, byens hovedstrøg, hvor der var linet op med julepynt i 30 graders fugtig varme. Det blev vi tørstige af, så vi gik på restaurant, udendørs, under parasoller og købte 3 øl for 2 øls pris, de blev serveret i champagnekøler. Så kom der et rigtigt tropisk regnskyl og så var parasoller ikke nok til at holde os tørre længere. Blev med parablyer hentet indendørs i tørvejr og så en taxa fra 1.sal (p.g.a. bygningens niveauforskel) tilbage til hotellet hvor vi spiste frokost og så til lufthavnen hvor vi skulle flyve til Sydney kl. 19.55.

Torsdag 16. nov.

Ankom til Sydney kl. 6.30 lokal tid. Hurtigt skift til flyet til Auckland hvor vi ankom kl. 13.30 lokal tid. Meget lang tid i lufthavn med så mange kontroller at Per var ved at gå ud af sit gode skind, - vi skulle jo ikke ud at flyve, men bare ind i landet! Ankom til hotel Airdale midt i byen kl. 15.30. Fik værelse på 4. sal. Efter 5 fly og diverse lufthavne med rygeforbud var Per meget smøgtrængende så han tændte straks en cigaret og så brød røglarmen løs og et øjeblik efter kom en hotelvagt og hev os ud af værelset og ned ad trappen og ud på gaden. Per troede at det var ham der havde udløst alarmen, men det var det ikke. Det var bare deres halv-årlige brandøvelse. Oplevelsen gjorde dog at vi kom helt skævt ind på Auckland, røg i totterne på hinanden og gik i seng og sov til næste dag (Per kl. 18 og jeg kl. 21), så Auckland så vi ikke meget af.

Fredag 17. nov.

Så kom dagen hvor vi skulle overtage camperen. Den kom Judy med kl. 10.15, et kvarter for sent p.g.a. trafikken i Auckland som var rimelig heftig. Kørte hen på stille vej ved Victoria Park og ordnede papirer og betaling og gennemgik vognen og vist hvordan tingene fungerede. Judy fandt ud af at køleskabet ikke virkede og ringede til sin chef Eddi. Han prøvede at fikse det imens vi handlede i et stort supermarked, New World, som lå lige ved siden af. Det lykkedes ikke at få køleskabet til at fungere og enden på det blev at vi blev installeret i en hytte på Pine Wood Camping i Orewa, ca. 50 km. nord for Auckland til næste dag. I hytten var der ikke noget komfur, men en smart elektrisk stegegryde, hvor Per lavede dejlig chili con carne som vi spiste af i 3 dage. Og andemor med ællinger kom forbi og blev fodret. Eddi kom dog med camperen kl. 21 og så blev den sat til opladning natten over.

Lørdag 18. nov.

Klokken 9.30 var vi klar til første tur i camperen i venstre side! Vi kørte nordpå mod Whangarei, men havde ikke kørt ret langt før der bredte sig en stank som Per fik identificeret som værende varm batterisyre. In-cabin-batteriet var også meget varmt. Så vi ringede til Eddi og aftalte at vi bare kørte videre mod vores mål for dagen som var Treaty House i Waitangi ca. 100 km nord for Whangarei. Så ville han skaffe nogen til at afhjælpe problemet. Så Treaty House, den store krigskano, parken og maoriernes forsamlingshus. Så kom Judy og hendes bror og mødte os der og skiftede batteriet til et korrekt batteri, det som var sat i aftenen før var for lille og kogte simpelthen! Bagefter kørte vi til det nærliggende vandfald Haruru Falls, som lå lige i nærheden og så til campingpladsen Twin Pines og vores første nat i camperen. Pladsen lå på den anden side af floden, med udsigt til vandfaldet. Her var også ænder.

Søndag 19. nov.

Efter morgenmad i camperen kørte vi af sted ved 9-tiden mod Cape Reinga (New Zealands nordspids). Det var en lang tur, så vi gjorde holdt ved tanken i Waipiti Landing, hvor vi tankede og spiste burger med fritter. Så videre nordpå af meget smuk vej med mange sving og god stigning og de sidste 20 km på vaskebræt-grusvej, men der var bare så smukt med får, køer, heste, palmer og alt var bare så grønt! Nåede til "Verdens Start" Cape Reinga, og sikke et syn, - det var bare storslået! Så nedad igen til Kaitaia og campering på Wagener Holiday Park i Houhora Heads. Flere ænder.

Mandag 20. nov.

Kørte ind til Kaitaia igen efter morgenmaden. Vi skulle købe adapter til kontakter og Garfa-tape til at sætte på den utætte dør i førersiden. Vi fandt også nogen smarte termokrus med låg til vores kørekaffe. Det gik en stor del af formiddagen. Så videre sydpå ad utroligt snoede bjergveje. Vi mødte et skilt der viste at der var sving de næste 20 km. Målet var kauriskoven Waipoua Forest hvor vi så kæmpetræer, som "Tane Mahute" og "De 4 Søstre". Derefter kørte vi videre sydpå til Matekohe hvor vi camperede på Matekohe Top 10 Holiday Park, hvor der selvfølgeligvar ænder.

Tirsdag 21. nov.

Efter morgenmaden kørte vi til Kauri Museet, det var et fantastisk sted, hvor vi gik i 2-3 timer og så på kæmpestammer og det værktøj der var blevet brugt ved fældning. Videre sydpå til Sheep World. Her spiste vi frokost i camperen og derefter så vi fåreshowet med hunde og klipning af et får. Sidste punkt var at give små lam sutteflaske. Så af sted igen ad H.V.1 mod Auckland og igennem den i myldretiden. Kom i forkert vejbane og kom derfor helt ind i byen og ikke som planlagt lige over Harbour Bridge. Måtte spørge om vej på tankstation for at finde den igen. Ankom til Manakau Top 10 Holiday Park i udkanten af byen, hvor vi fik den allersidste plads. Ænder også her.

Onsdag 22. nov.

Videre sydpå igen. Målet var Waitomo Caves, hvor vi så de fantastiske drypstenshuler. De er så høje og brede som en katedral og bliver bl.a. brugt til koncerter. Sejlede ind i hulen i buldermørke d.v.s. det var der ikke, da loft og vægge i hulen var dækket af "Glow Worms", der lyste som var det en stjernehimmel. Spændende tur. Så af sted igen. Denne gang vestover, på tværs af øen gennem et ret kedeligt landskab mod Roturua. Vi havde ikke tænkt os at køre hele den lange vej, men der var ingen campingpladser før Roturua. Her camperede vi på Holdens Bay Top 10. - skøn plads med ænder.

Torsdag 23. nov.

Op kl. 7.30,- skulle ha' vasket, men det fik vente. Vi skulle ha' checket dæk og ha' luft i. Og så ud til Whakarewarewa "Den termiske Landsby” hvor vi fik en guidet rundvisning, så et maorishow med sang og dans, spiste en 2-retters middag som var tilberedt i Hangi, en "ovn" opvarmet af termisk energi fra jordens indre. Over hele området lugtede der kraftigt af svovl og tog man skoene af var jorden meget varm at træde på. Så gik det sydpå igen mod Taupo. Gik en tur i byen i dejligt solskin og købte musik og sprut. Kørte længere sydpå hvor vi camperede ved Lake Taupo på en temmelig øde plads, men der var ænder.

Fredag 24. nov.

Kørte fra Lake Taupo kl. 9.15 mod Palmerston North. Turen gik over en højslette med store brun/beige græstuer og hvor mørke skyer hang helt ned over vejen. Så mødte vi et krigsmuseum ude i det store intet. Det gik vi ind og så. Imponerende og deprimerende. Kørte videre i strid blæst og kraftig regn. Gennem Palmerston North og en del "cowboybyer" til vi nåede Dannevirke, hvor vi handlede kolonial og var på cafe og spurgte om vej til campingpladsen. Det var en skøn plads med kronhjorte, fuglevoliere, gigantiske træer og de obligatoriske ænder. Per lavede dejlig æggekage.

Lørdag 25. nov.

Om morgenen konstaterede vi at venstre baghjul var halvfladt og sikkert punkteret. Vi kørte fra Dannevirke Camping kl. 8.30 til Mobiltanken for at prøve at få lappet dækket. De henviste os til Caltex som igen henviste os til Beaurepair, - navnet måtte de både stave og skrive for os, men det var et landsdækkende dækfirma som heldigvis også lappede dæk om lørdagen. Der sad en skrue i dækket. Der blæste en rigtig kold vind ind i værkstedet, men vi fik en kop varm kaffe imens. Så gik turen videre mod Wellington og færgen til Picton. Turen til færgen gik ad højtliggende veje med meget kraftig blæst og ca. 13 km ad/op over et bjerg med masser af sving, men her blæste det knap så slemt. Nåede færgen kl. 14. Sidste del af sejlturen gennem Marlborough Sound sad vi på dækket i solskin og kraftig, men ikke kold blæst. Kørte videre mod Blenheim til vi nåede til Spring Creek hvor vi camperede på en dejlig solfyldt plads ved en flod med får og heste på den anden bred. Startede med at slå 2 stole op i læsiden og nyde solen og en øl. Der var ænder i floden.

Søndag 26. nov.

Dejlig opvågnen til sol over floden. Morgenmad. Tømning af tanke og så af sted mod Kaikoura. Kørte gennem Marlborough vindistrikt, kom til vinslottet "Montana" som var startet i 1973 af en kroat. Fik en guidet rundvisning og vinsmagning af 3 af slottets vine. Købte 2 flasker, en rød og en hvid. Kørte videre og nåede Kaikoura ved 14-tiden, - i bygevejr med regnbuer. Camperede på top 10 Camping, hvor vi bookede til en delfintur næste morgen kl. 8.30. Per lavede dejlig eng. bøf med bernaisesovs og bagt kartoffel. Så ned på nettet og sende og checke mails, pakke varmt tøj til næste morgen og så godnat. Der var selvfølgelig ænder på pladsen.

Mandag 27. nov.

Stod op kl. 7, spiste morgenmad og så af sted til delfinturen. Dejlig tur i god vind. Mange blev søsyge, men vi så masser af delfiner der hoppede og slog saltomortaler. Vi så også albatrosser og masser af måger, men desværre igen hvaler, men det var jo heller ikke en hvaltur. Hejmme igen til middag. Fik checket og sendt mails og billeder på en netcafe i byen, hvor vi også handlede og var på cafe og fik en øl. Hjem til en god frokost på campingpladsen. Så en lur. Vågnede til øsende regn, som varede 1½ time. Gik en tur ind til byen og helt ud i den anden ende, hvor vi gik ind på en restaurant og drak en øl og Kirsten spiste dejlig broccolisuppe. Hjem og i bad og så godnat.

Tirsdag 28. nov.

Kørte fra Kaikoura til Oamaru, en tur på 420 km, i høj sol og på meget flad og lige vej. Var på campingpladsen allerede kl.16. Gik en lang tur ind til byen i shorts. Var en smut inde i en kinesisk afd. af en park. Hjemturen i shorts blev lidt kølig. Dagens ret: store new zealandske lammekoteletter a la Discover siger Per. Så en lille harekilling udenfor camperen og så selvfølgelig ænderne.

Onsdag 29. nov.

Næste mål var Dunedin. Kørte de 119 km med stop ved Moeraki Boulders, - nogle store, kuglerunde forsteninger i vandet og på stranden. De menes at være 60 mill. år gamle og ingen ved hvad det er, så vi vedtog at det var dinosauræg. Var ved vores udsete campingplads kl. 12.30. Dejlig plads, men svær at finde for Dunedin er STOR, så vi måtte igen spørge om vej flere gange. Kørte med bus til byen og gik op og ned af Baldwin Street, - verdens stejleste gade. Retur med bus til bymidten, og en velfortjent øl på torvet "Octagon" hvor vi så det kunstige juletræ i 3 etager blive sat op med kran, og overvåget af folk i short. Så på netcafe og hjem til camperen. Vejr: Sol og varme om formiddagen, så skyer og varm blæst, så finregn og til sidst regn, storm og hagl som varede hele natten. Hele vognen stod og gyngede og det larmede megt. Ingen ænder, - kun på et skilt!

Torsdag 30. nov.

Kørte fra Dunedin kl. 9.30, for vi havde sovet længe p.g.a. vejret. Kørte sydover/vestover med bange anelser for der var lovet både storm og sne og vi skulle i bjergene! Vejret blev dog heldigvis bedre og bedre. Vi spiste en dejlig foccasiobolle på en cafe i cowboybyen Gore. Kørte videre til Manapouri og så Pearl Harbour, som var en lille idyllisk havn. Videre mod Te Anau, som vi nåede kl.16. Besluttede at køre videre til Milford Sound. Sikke en tur! Der var bare så fantastisk smukt, - det ene bjerg efter det andet med sne, vandfald, fossende floder og kea-er, de frække papegøjer. Nåede campingplads kl. 19 og slog lejr mellem høje bjerge og lige ned til fossende flod. Rigtigt indianerland! Ingen ænder, men der var kea-er.

Fredag 1. dec.

Kørte fra Milford Sounds indianerplads mod Queenstown som vi nåede ca. kl. 14. Meget smuk tur, især det sidste stykke fra Kingston til Queenstown. Havde det sædvanlige bøvl med at finde campingpladsen i byområde. Pladsen var lige ved kabelbanen, som vi tog de 750 m op over byen. Udsigten var flot, ingen tvivl om det, men Per var træt og vi gnæggede lidt af hinanden deroppe og så sagde Per at der var noget galt med hans venstre øje. Vi besluttede at sove på det til næste morgen før vi besluttede hvad der skulle ske. Måske blev det bedre? Eller var det måske vores sidste dag i New Zealand?

Lørdag 2. dec.

Vågnede efter en kold og for mig ret søvnløs nat. Per øje var ikke blevet bedre. Gik op i receptionen og fik at vide at der lå et Medical Center lige ved siden af. Der gik vi hen og de undersøgte øjet og bekræftede at det var en nethindeløsning igen. Det var Per allerede klar over. Klinikken ringede så til Christchurch Hospital og aftalte at vi kom der så hurtigt som muligt. Det kunne vi nemt nå på 6 timer (465 km) sagde de. Vi brugte nu 7½ time. Ankom til North-South Camping, tog en taxa og blev modtaget af 2 sygeplejersker som vidste at vi kom. De tilkaldte så lægen, Gus Clarck fra Tasmanien, som undersøgte Per grundigt og foreslog operation her med olie i.st.f. gas eller vente på operation i Danmark. Vi skulle ringe til ham når vi havde besluttet os. Det sov vi på. Havde i alt det her haft løbende kontakt med Gosafe fra tidlig morgen til sen aften.

Søndag 3. dec.

Besluttede at operation her i New Zealand var den bedste løsning. Fik tlf.-forbindelse med Gus Clarck, som efter diverse tlf/sms- samtaler fik os gjort forståeligt at vi skulle til dr. James Borthwich kl.8.00 mandag 4/12, altså næste morgen. Dagen igennem har vi stadig løbende kontakt med GoSafe. Fik tømt spildevandstank og toilet og fyldt vand på. Så på kontoret og bestille taxa til næste morgen. Derefter aftensmad og så godnat. Blev vækket midt om natten af et fejlopkald fra en dame i Danmark, - telefonen var åben hvis nu GoSafe skulle ringe.

Mandag 4. dec.

Efter en god nats søvn af sted med taxaen til St. Georges Hospital og forundersøgelse af James Borthwich, som sagde at de ville operere samme eftermiddag. Fik lov at gå et par timer og gik på cafe. Havde en masse bøvl med at skaffe penge til betaling, da hospitalet ikke tog AMEX-kort. Måtte ringe til banken i Danmark for at få overført penge. Mens vi sad på cafeen ringede GoSafe og sagde at de ikke dækkede hvis vi tog operationen nu. Skulle vente mens de undersøgte dit og dat. Ringede lidt senere og sagde at de muligvis dækkede alligevel, men vi skulle faxe rejseplan til dem, for evt. ombooking. Det fik vi gjort på hospitalet. Så operation fra kl. 14.30 til 17.30. Fik dejlig mad
kl. 18.30. Jeg fik udleveret tæpper, puder og håndklæder og skulle sove i "Lazy-boy"-stol. Helt fint. Vi havde enestue med fjernsyn og radio og eget bad/toilet.

Tirsdag 5. dec.

Vågnede kl. 6. Per på WC. Så kom en sygeplejerske og tog blodtryk m.v. og vi fik en dejlig varm kop kaffe hver. Kunne godt have sovet længere. Så kom en læge og tjekkede. Derefter dejlig morgenmad. Fik lov at blive på stuen til efter middag hvor vi skal til Hiatt Chamber igen til afsluttende undersøgelse. Fik først en regning på 4142 NZD for opholdet på hospitalet og så en på 5517 NZD ved udskrivningen, - det var for operationen med alt til faget hørende, - i alt 9659 NZD svarende til ca. 38.500 kr. Har ikke hørt en lyd fra GoSafe siden i går ved 10-11-tiden, lokal tid. Hospitalet har faxet regningen til dem og ???? Betaler de eller hvad? Har med stort besvær og diverse Visa og Amex-kort fået betalt de 4142 NZD. Kan ej hæve resten her på noget kort. Lang snak med Amex i Danmark. Prøver i.st.f. at lave en direkte overførsel fra DB. Fik en snak med Anni kl. 20.30. Det ordner hun, så reder vi ud når vi kommer hjem. Per har rimelig ondt i hoved og øje. Dagens meneu: God stor bøf med bagt kartoffel og bernaise og ½ flaske GOD rødvin, købt hos slagter på Amex-kort. Sådan!

Onsdag 6. dec.

Vågner ved 8-tiden ved tlf-opkald fra Gimle i Roskilde, vi har betalt for meget for Skovsen-billetter. Øjendrypning og piller til Per, som stadig har ret ondt og ligesom noget i øjet. Hvilede sig og fik det bedre efter et par timer og så nød vi solen som nu skinnede fra en næsten skyfri himmel. Fik brug for den medbragte solcreme. Var på Highway Inn og fik en øl og tjekkede/sendte mails. Dagens menu: Pølser, salat og brød og Montana-hvidvin.

Torsdag 7. dec.

Vågnede kl. 9. Hvor var det gode vejr de havde lovet? Totalt skyet! Men solen kom bragende ved 11-tiden. Da var vi inde i Christchurch, - kørt til bus gratis af personalet p campingpladsen. Da vi lige var stået af bussen, blev vi kontaktet af den taxachauffør som havde kørt os til hospitalet om søndagen. Han fortalte os om et dejligt sted i byen, som vi skulle se. Og byen var skøn, - grønne oaser, sporvogne, flotte bygninger og venlige mennesker. Tog hjem igen kl. 16.30 og blev hentet igen ved bussen. Dagens menu: Champignonsuppe a la Per og resten af Montana-hvidvinen. Dessert: Kiwi og små appelsiner. Pers sidste bemærkning før sengetid: "Sikke en dejlig dag" og jeg var enig. Al den venlighed vi mødte var overvældende.

Fredag 8. dec.

Op kl. 7.15. Per skulle til kontrol hos øjendoktoren. Derefter tog vi bussen til Cathedral Square for at købe fødselsdagsgave til Alexander og en Paua-skal til os selv. Så en tur med sporvognen for at finde et sted at få en øl. Lidt mere køren med sporvogn og så frokost på pladsen. Derefter hjemtur med bussen og afhentning af "Camptaxien" som kørte os til Antarktiscentret. Efter at vi havde set det, ventede vi på en taxa, men hvad kom i.st.f. ? Camptaxien! "Har i ringet efter os?" Nej det havde vi ikke. "Skal i til campingpladsen?" Ja. "Så hop ind, - jeg skal bare lige i banken." Hjem og hvile lidt og så afskedsmiddag på Highway Inn: Dejlig stor kyllinge gordonbleu med fritter, salat og lokalt øl. Hjem i styrtregn, - vi lignede druknede mus ved hjemkomsten.

Lørdag 9. dec.

Styrtregn/larm hele natten. Sov til kl. 9, hvor det blev til sol og byger. Fik pakket og tømt beholdere og så hen til fin bilvaskeplads. Havde forinden vasket alt tøj af 2 omgange, da jeg havde glemt det halve. Bilvask efter alle kunstens regler, både ude og inde. Per pudsede vinduer. Så kørte vi op på Officepladsen med camperen og vente på afhentning af "vores" dejlige camper. Kl. 13.55 kom en bil med 2 damer. Bilen blev godkendt. Efter at have skrevet i gæstebogen, som desværre kun havde 1 linie pr. gæst, fik vi et stort kram af campingdamen til farvel. Derefter blev vi kørt til vores hotel i Christchurch af den ene af de 2 damer. Her var der et hurtigt indtjek, da alt jo var betalt hjemmefra. Op på værelset, hvor der var hele 2 store dobbeltsenge. Ned på gaden igen hvor vi gik en tur. Spiste mad i en asiatisk arkade og drak øl på en irsk pub. Hjem på hotel, hvor vi så en film og tjekkede mails, på hotellets internet, Det kostede en bondegård! Vistnok over 3 kr/min. Efter ompakning af kufferter var det godnat kl.23.30.

Søndag 10. dec.

Op kl. 8.30. Tog et dejligt bad. Morgenmad, - omelet som vi ventede meget længe på da de først skulle hente æg! Ned i receptionen med kufferterne og så ud i byen. Så lille gademarked og noget gadegøgl. Hjem til hotel og af sted til lufthavn med shuttle-bus hvor vi var 4-5 nationaliteter. Indtjek, og så fik Per hovedpine. Piller. Fly til Sydney, - Per havde stadig ondt i hovedet. Flere piller. Indtjek igen og besked om at flyet i.st.f. kl. 17.50 først fløj 21.45 p.g.a. beskadiget flydør. Det fløj først 23.10! Per havde frygtelig ondt og havde ligget og hvilet. Ingen læge eller sygeplejerske tilstede i lufhavn, så hverken blodtryk eller trykket i øjet kunne blive kontrolleret. Heldigvis faldt han i søvn i flyveren og sov en stor del af de 7 timers flyvning til Singapore og han havde det meget bedre da han vågnede, men stadig ondt.

Mandag 11. dec.

Morgenmad i flyet før landing i Singapore, ud i transit i ½ time og så ind i flyet igen til 13 timers flyvning til London. Morgenmad eller var det aftensmad, en gang til, - føj, det var noget ækelt pasta. Og så godnat igen. Jeg havde svært ved at sove, så en film. Per sov en del og blev godt utålmodig af at være i et fly så længe uden røg. Ikke sjovt, - meget kort lunte begge to. Nåede omsider London, hvor vores fly selvfølgelig var fløjet for længst. Ombooke efter at have gået ½-1 km. til transfer-stedet, hvor Per måtte aflevere den whisky han købte i Christchurchs Lufthavn og jeg måtte stuve håndtasken ned i håndbagagen, - kun 1 stk bagage pr. mand. Fik lige tid til en øl og Per en smøg og så af sted i luften igen. Sov som en sten de 2 timer til Kastrup. Her var der ingen kufferter, dem fik vi først 2 dage senere. Taxa hjem til Lejre og så godnat kl. 19.30

Tirsdag 12. dec.

Overblik på hjemmefronten:
Pers øjne, var de ok? det var de heldigvis!
 Familiens syge: 1. Finn (Pers bror), meget syg, 2. Nikolaj (mit barnebarn) 3. Birte (Pers papmor), - alle 3 var på hospitalet!
Forsikring: Ville de betale og hvor meget??

Sikke en hjemkomst!
Julestemningen var lidt svær at finde.

Men turen som helhed var GOD og vi tog turen endnu engang i 2010!