Om mig

Mit billede
Lejre, Denmark
Jeg hedder Kirsten. Bor i et gammelt stråtækt bondehus og har en dejlig sort kat der hedder Bandit. Jeg er levende interesseret i samfundet omkring mig. Elsker at rejse og gør det så tit som pengepung og arbejde tillader det.

mandag den 10. december 2012

Sagnlandet Lejre


Alt er hvidt udenfor. Rent eventyrland. Sådan var
det også i lørdags. Vi klædte os godt på og tog en tur til Sagnlandet Lejre. Der var trængsel på parkeringspladsen. Der var nemlig gratis adgang og julehygge i de gamle landbohuse. Og hyggeligt var det. Udenfor stod geden i tøjr og 5 hvide snadrende ænder vraltede omkring. Det var noget de mange børn kunne bruge. Indenfor var der fyret op i kakkelovnen og man kunne købe øl, varm saft og te. Vi købte et krus varm øl med en smørklat i. Det både varmede og smagte godt. Det blev serveret af kvinder i dragter fra 1800-tallet. Vi fik også forklaret om hele årets vejrvarsler, de såkaldte julemærker eller solemærker, som var tegnet op på en af bjælkerne. Det var en af datidens måder at forudsige vejret længe før der var noget der hed Meterologisk Institut.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvis du kan lide min blog så skriv gerne en lille hilsen/kommentar